• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 298
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 303
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 309
  • 310
  • 311
  • 312
  • 313
  • 314
  • 315
  • 316
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 321
  • 322
  • 323
  • 324
  • 325
  • 326
  • 327
  • 328
  • 329
  • 330
  • 331
  • 332
  • 333
  • 334
  • 335
  • 336
  • 337
  • 338
  • 339
  • 340
  • 341
  • 342
  • 343
  • 344
  • 345
  • 346
  • 347
  • 348
  • 349
  • 350
  • 351
  • 352
  • 353
  • 354
  • 355
  • 356
  • 357
  • 358
  • 359
  • 360
  • 361
  • 362
  • 363
  • 364
  • 365
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 371
  • 372
  • 373
  • 374
  • 375
  • 376
  • 377
  • 378
  • 379
  • 380
  • 381
  • 382
  • 383
  • 384
  • 385
  • 386
  • 387
  • 388
  • 389
  • 390
  • 391
  • 392
  • 393
  • 394
  • 395
  • 396
  • 397
  • 398
  • 399
wtorek, 19 marzec 2013 13:15

Umowy zawierane na odległość

Napisane przez  Marcin Maksymiuk

 

 

 

Umowy zawierane na odległośćW dobie bezprzewodowego Internetu, wszechobecnego zasięgu telefonii komórkowej oraz zalewającej nas z każdej strony fali informacji jesteśmy zmuszeni często do zawierania umów, nie widząc towaru oraz kontrahenta. Przyczynia się również do tego permanentny brak czasu, czy chociażby zwykła wygoda.  Jednak nie zawsze konsument sam wychodzi z inicjatywą zawiązania takiego stosunku prawnego. Częściej mamy do czynienia z wyspecjalizowanymi firmami, które ten sposób zawarcia transakcji opanowały do perfekcji. Ich zadaniem jest nakłonić nas do zakupu rzeczy, które po przemyśleniu wcale nie są nam potrzebne. Jednak, czy w takiej sytuacji nie możemy nic zrobić? Jesteśmy zmuszeni do zapłaty i odłożenia kolejnej rzeczy do szafy? Pozornie wydaję się, że zgodnie z zasadą pacta sunt servanda (łac. umów należy dotrzymywać) jesteśmy umową związani. Nic bardziej mylnego. Regulację dotyczące umów zawieranych na odległość odnajdziemy w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Na początek należy odpowiedzieć sobie na pytanie, co to jest umowa zawierana na odległość. Zgodnie z art. 6 ustawy są to umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego

lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 144, poz. 1204). Jednak tylko, gdy kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność. Następnie należy odpowiedzieć czy jesteśmy konsumentami w tym celu odpowiedni przepis znajdziemy w kodeksie cywilnym. Wynika to z art. 22 za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Teraz możemy zastanowić się jak prawo chroni nas, jako kupujących.

Zgodnie z ustawą możemy, jako konsumenci, którzy zawarli umowę na odległość, odstąpić od niej bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie dziesięciu dni. Jednak, jeśli przedsiębiorca nie dopełni wobec nas obowiązków informacyjnych termin odstąpienia od umowy wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. W razie odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Obowiązki informacyjne, o których była mowa wyżej istotnie wpływające na wydłużenie terminu odstąpienia od umowy również wynikają z przepisów ustawy.

Według art. 9 ust.1 Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy o:

  1. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  2. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
  3. cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
  4. zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
  5. kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
  6. prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3,
  7. kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
  8. terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
  9. minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  10. miejscu i sposobie składania reklamacji,
  11. prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3.

Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty. Jednak należy także zwrócić uwagę na to, iż nie w każdej sytuacji mamy prawo do odstąpienia od umowy, wykluczenia znajdziemy w art. 10 ust.3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

  1. świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu o którym mowa w art. 7 ust. 1,
  2. dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
  3. umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
  4. świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
  5. świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
  6. dostarczania prasy,
  7. usług w zakresie gier hazardowych.

Pamiętajmy również o pewnych innych wykluczeniach, a mianowicie przepisów ustawy nie stosuje się do umów:

  1. z wykorzystaniem automatów sprzedających,
  2. z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu,
  3. rent,
  4. zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych,
  5. dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu,
  6. sprzedaży z licytacji.

Przepisów art. 7, 9 i art. 12 ust. 1 nie stosuje się do:

  1. sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta,
  2. świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii; w wypadku rozrywek na świeżym powietrzu przedsiębiorca może zastrzec także wyłączenie obowiązku zawiadomienia o niemożności spełnienia świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2, jednak tylko we wskazanych w umowie okolicznościach.

Często umowy zawierane są w oparciu o kredyt lub pożyczkę. Ustawa zabezpiecza też prawa takich osób i dlatego jeżeli świadczenie konsumenta ma być spełnione z wykorzystaniem kredytu lub pożyczki udzielonych przez przedsiębiorcę albo gdy umowa przewidywała wykorzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne, także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.

Ostatnią kwestią, jaką warto poruszyć, jest otrzymanie towaru przez nas niezamówionego. Zdarza się bowiem, iż znajdujemy w skrzynce pocztowej książkę lub inną przesyłkę, której nie zamawialiśmy.  Tu z ratunkiem dla nas przychodzi omawiana ustawa, a dokładniej jej art. 15. Mówi nam o tym, iż spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Podsumowując prawa konsumenta zawierającego umowę na odległość są w Polsce bardzo silnie chronione. Wynika to bezpośrednio z przepisów polskiej ustawy, która stanowi implementacje prawa unijnego w zakresie ochrony konsumenta. Każdy z nas, który zawiera umowę przez Internet, telefon czy przy użyciu innego środka komunikacji na odległość ma możliwość powołania się na przepisy zawarte w tej ustawie i nikt nawet w ramach zawartej z nami umowy nie może wyłączyć lub ograniczyć naszych praw. Dlatego pamiętajmy o przywilejach, jakie nam przysługują w ewentualnym sporze z przedsiębiorcą, który może powoływać się na różne, niekoniecznie prawdziwe przesłanki prawne. Uzbrojeni w taką wiedzę możemy teraz bez przeszkód zawierać umowy w oparciu o komunikację na odległość. Jednak zawsze starajmy się rozważnie zastanowić nad wyborem towaru oraz kontrahenta, a wtedy mamy pewność, że nie będziemy zmuszeni do korzystania z przyznanego nam prawa do rezygnacji z zawartej umowy.

 

Stan prawny na: 19 marca 2013 r.

 

 

Czytany 2409 razy

Wzory pism

Jak to załatwić

Newsy


"Janosikowe" pod lupą Trybunału Konstytucyjnego
niedziela, 09, grudzień 2012
  W tym tygodniu ...

"Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015"
czwartek, 07, listopad 2013
We wtorek Rada...

Wyszukaj

Odwiedza nas

Odwiedza nas 334 gości oraz 0 użytkowników.

Sondaż

Jak oceniasz pracę polskich sądów?

Dobrze, nie mam nic do zarzucenia. - 60.2%
Pozytywnie, choć postępowania trwają zbyt długo. - 3.5%
Wszystko zależy od sędziego, raz lepiej, raz gorzej. - 9.7%
Negatywnie, sędziów nie obchodzi obywatel, orzekają w oderwaniu od rzeczywistości, a nierzadko są skorumpowani. - 25.6%
Nie mam zdania. - 1%

Ilość głosów: 289
Głosowanie zakończone : 19 Gru 2014 - 00:00

Czasopismo PrawoProsto.pl

wydawca: Łukasz Kasza

ul. Spółdzielcza 3

44-336 Jastrzębie-Zdrój

ISSN 2299-4408

red. naczelny: Łukasz Kasza