notariusz a pozycjonowanie

Czy notariusze mogą pozycjonować swoje strony internetowe i reklamować się w Internecie?

Notariusze, jak powszechnie wiadomo, są przedstawicielami zawodu zaufania publicznego. Wykonując zawód działają w imieniu państwa. Mało osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że obowiązuje ich całkowity zakaz reklamy osobistej, pomimo tego, że tak naprawdę prowadzą własną działalność gospodarczą (działają na własny rachunek). Zatem pozyskiwanie klientów do kancelarii notarialnej za pośrednictwem internetu można przyrównać do stąpania po cienkiej linie, gdzie jedna pomyłka może skutkować surowymi karami.

Jakie działania są dozwolone?

W pierwszej kolejności warto wspomnieć o tym, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami notariusze mogą posiadać własną witrynę, ale musi mieć ona jedynie charakter informacyjny. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że na własnej stronie nie można umieszczać treści, które nakłaniają do skorzystania z usług danej kancelarii notarialnej. Strona internetowa notariusza może być prowadzona przez notariusza lub osobę trzecią działającą na jego zlecenie (np. specjalistę – webmastera). Jeżeli kilku notariuszy wspólnie prowadzi jedną kancelarię notarialną, to mogą prowadzić tylko jedną wspólną stronę internetową, ewentualnie zlecić jej prowadzenie osobie trzeciej.

Na stronie mogą znajdować się jedynie ściśle określone przepisami informacje, do których należy zaliczyć w szczególności: imię i nazwisko notariusza, tytuł i stopień naukowy, datę powołania na notariusza, informacja o formie prowadzenia kancelarii, informacja o znajomości języków obcych przez notariusza, adres kancelarii, informacja dotyczące lokalizacji i otoczenia kancelarii, adres poczty elektronicznej, numery telefonu i faksu, numery rachunków bankowych oraz godziny urzędowania kancelarii.

Czy notariusz może mieć założoną mapkę Google?

Tak. Mapka Google ma bowiem charakter informacyjny. Przy okazji umożliwia pozycjonowanie lokalne każdego biznesu. Tym samym na bardzo ważne frazy typu notariusz warszawa kancelaria notarialna może pozyskiwać klientów ze swojego regionu.

Czy pozycjonowanie strony jest dozwolone?

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami wydanymi przez Krajową Radę Notarialną nie można sztucznie pozycjonować stron internetowych, na których zamieszczone są informacje dotyczące danego notariusza albo wybranej kancelarii notarialnej. Każdy notariusz zobowiązany jest do należytego dbania o wizerunek notariatu oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej, a przyjmuje się, że sztuczne pozycjonowanie stanowiłoby naruszenie tych zasad.

Czy pozycjonowanie kancelarii notarialnej jest całkowicie niemożliwe?

Pozycjonowanie kancelarii notarialnej nie jest całkowicie zabronione, jednak trzeba robić to umiejętnie i trzymać się z góry nałożonych zasad odnośnie tworzenia treści. Poza informacjami o notariuszu i kancelarii notarialnej można zamieszczać na stronie treści związane z czynnościami notarialnymi. Zobacz najdłuższy artykuł o pozycjonowaniu.

Kancelaria notarialna może posiadać również własny profil na popularnych portalach społecznościowych. W tym przypadku zamieszczane posty muszą oczywiście dotyczyć jedynie czynności notarialnych. Notariusz ma obowiązek oddzielenia wówczas sfery życia prywatnego od czynności zawodowych.

Istnieje zatem pole do zagospodarowania, które może doprowadzić do zwiększenia ilości wizyt strony kancelarii notarialnej, a tym samym zwiększenia liczby klientów.

Czy zatem notariusz jest całkowicie odcięty od możliwości pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek? Niekoniecznie.

Odpowiednio zbudowana strona internetowa daje możliwości w kreowaniu wizerunku marki w oczach potencjalnych klientów. Pozycjonowanie to nie tylko optymalizacja strony po kątem SEO i odpowiednich fraz kluczowych. Pozycjonowanie to nie tylko pozyskiwanie mocnych linków SEO. Pozycjonowanie to także odpowiedniej jakości treści osadzone na stronie kancelarii notarialnej.

W ten sposób można dotrzeć do klienta i zaprezentować użytkownikowi wyszukiwarki prowadzoną działalność oraz wykonywane czynności przez notariusza. W taki sposób można zbudować pozytywny wizerunek marki i zyskać zaufanie u klientów.

Zatem nawet w branży notarialnej całkowite odcinanie się od możliwości internetu w pozyskiwaniu klientów jest całkowicie nieuzasadnione. Nie wolno więc rezygnować chociażby z pisania wysokiej jakości tekstów SEO, o których skuteczności możemy przeczytać klikając tutaj.

Nie tylko pozycjonowanie

Notariusze nie mogą skorzystać nie tylko z pozycjonowania w wynikach organicznych, ale również z wielu innych form marketingu internetowego. Jak łatwo się domyślić, kancelarie notarialne nie mogą skorzystać na przykład z linków sponsorowanych (kampanie AdWords) albo marketingu szeptanego. Zabronione są również działania content (np. video marketing) albo popularne kampanie e-mail marketing.

Notariusze nie mogą oczywiście promować swojej kancelarii w tradycyjnej reklamie w TV albo radiu. Notariusze powinni wystrzegać się jakichkolwiek form nieuczciwej konkurencji. Uprawianie reklamy osobistej w każdej postaci zaliczane jest właśnie do działań nieuczciwej konkurencji w tym zawodzie.

Co grozi za reklamowanie swoich usług?

Notariusze, którzy reklamują swoją działalność gospodarczą z naruszeniem przepisów, narażeni są nie tylko na upomnienie bądź naganę, ale również na kary pieniężne, a nawet na pozbawienie prawa do prowadzenia własnej kancelarii notarialnej. Jak widać kary mogą być naprawdę bardzo dotkliwe.

Podsumowanie

Pozycjonowanie kancelarii notarialnej czy prawnej w dosłownym tego słowa znaczeniu jest niedozwolone w świetle prawa. Jednak stworzenie strony internetowej kancelarii notarialnej z kolei jest już zgodne z prawem pod warunkiem, że wpisy mają jedynie charakter informacyjny dla klientów. Odpowiedniej jakości treść na stronie kancelarii notarialnej otwiera z kolei furtkę na ruch organiczny z wyszukiwarek, a tym samym możliwości pozyskiwania klientów. Dodanie kancelarii notarialnej do mapy Google umożliwia ruch z lokalnych fraz kluczowych, które mogą bezpośrednio generować kolejnych klientów za pośrednictwem wyszukiwarki. Posiadanie i właściwe prowadzenie strony internetowej przez notariusza należy więc uznać za pożądane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *