
Niebezpieczne zakupy internetowe
Z powodu zwiększonej liczby zakupów w drodze internetowej, zwłaszcza przed okresem świątecznym, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zweryfikował respektowanie prawa w tym zakresie.
Niestety, jak podaje gazetaprawna.pl , z przeprowadzonych badań wynika, że sprzedawcy i klienci e- sklepów, tylko pobieżnie orientują się w przysługujących im prawach i obowiązkach.
UOKiK wskazał na najczęstsze błędy przedsiębiorców, wśród których wybija się nieinformowanie klientów o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni – aż 50 % kupujących nie otrzymało takiej wiadomości.
W związku z tym, łamane jest jedno z najważniejszych praw konsumenta. Tym samym, wedle ustawy, przysługują mu wtedy, aż 3 miesiące na zwrot zamówionego produktu.
Przy tym problemie pojawia się także drugi, ponieważ e- sklepy w swoich regulaminach przewidują sprzeczne z prawem postanowienia, jak np. o możliwości zwrotu towaru tylko w stanie niezmienionym, czyli najczęściej nierozpakowanego.
Poza tym sprzedawcy dostarczają często towar różniący się od opisu na stronie sklepu (31,2% przypadków), a nawet uszkodzony (22%). Ponadto aż 28,4 % ankietowanych wymieniło jako problem nieprzesyłanie dowodów zakupów.
Przy tym wszystkim i tak najbardziej skandaliczny jest fakt, że co piąty klient (17%) nie uzyskał zamówionego towaru!
Jednakże sami klienci nie do końca wiedzą jakie są procedury przy zawieraniu umów na odległość i błędnie myślą, że to jest taki sam rodzaj transakcji jak w sklepach tradycyjnych. UOKiK podkreśla, że klienci owszem, sprawdzają cenę, opis towaru, warunki płatności, a nawet czytają regulaminy i warunki zakupy, lecz przy tym wszystkim mają kiepskie rozeznanie o zakresie swoich uprawnień.
Nie dziwi więc fakt, iż UOKiK w ciągu tego roku wydał już 29 decyzji w sprawie naruszeń interesów konsumentów, a w tym momencie prowadzonych jest kolejne 58 postępowań obejmujących sprzedaż internetową.
Z tego powodu UOKiK postanowił, że nie będzie bierny w omawianej sytuacji i utworzył stronę internetową: ezakupy.uokik.gov.pl, na której są zawarte, w formie pytań i odpowiedzi, informacje o zakupach internetowych.
Dzięki temu, kupujący, jak i sprzedawcy, mogą zapoznać się z przykładami klauzul niedozwolonych, problemem opóźnień w dostawie towaru, informacjami dot. terminu odstąpienia od umowy, kosztów transportu, zwrotu towaru, reklamacji, e- wyprzedaży, aukcji, zakupów grupowych, czy na raty.
Wydaje się, że to zmniejszy skalę oszustw internetowych, a tym samym zwiększy bezpieczeństwo zakupów internetowych.