elektroniczny wykaz ubezpieczonych

Elektroniczny wykaz ubezpieczonych

Rząd przyjął w tym tygodniu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, tzw. Centralny Wykaz Ubezpieczonych. Według projektowanych zmian dowód osobisty, ma zastąpić druki poświadczające ubezpieczenie, które pozostaną jednak w okresie przejściowym do końca 2013 roku. Autorzy projektu zapewniają, że powyższe zmiany mają usprawnić funkcjonowanie przychodni.

Centralny Wykaz Ubezpieczeń – jak to działa?

Po wpisaniu numeru PESEL, potwierdzonego okazaniem przez pacjenta dowodu osobistego, prawa jazdy lub paszportu (a w przypadku osób niepełnoletnich także legitymacji szkolnej), do udostępnionej przez NFZ bazy, lekarz otrzyma informację o tym, czy pacjent jest ubezpieczony.

Jeżeli uzyskana odpowiedź będzie negatywna lub też np. na skutek awarii systemu nie będzie można jej uzyskać, a pacjent będzie przekonywał, iż posiada wymagane ubezpieczenie, wówczas uprawniony będzie do wypełnienia specjalnego oświadczenia. Potwierdzenie posiadania ubezpieczenia będzie uzyskiwane w momencie rejestracji pacjenta u świadczeniodawcy.

Elektroniczny wykaz ubezpieczonych, czyli szybka informacja dla lekarzy

NFZ zapewnia, że udostępniony lekarzom system pozwala w kilka sekund zweryfikować, czy dany pacjent jest ubezpieczony. Niestety informacje znajdujące się w bazie danych NFZ nie zawsze są aktualne. Dzieję się tak, ponieważ zawartość bazy danych NFZ uzależniona jest od tego, jakie informacje otrzymuje od innych instytucji.

W funkcjonowaniu systemu mogę także pojawić się pewne problemy techniczne, związane z przepustowością połączeń internetowych. Warto dodać, że w Polsce istnieją ciągle przychodnie, które nie mają w ogóle dostępu do internetu, co zupełnie uniemożliwia im korzystanie z systemu.

Elektroniczny wykaz ubezpieczonych
Opinia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *