spory konsumenckie

Internetowe załatwianie sporów konsumenckich

W 2014 roku powstanie internetowa platforma Online Dispute Resolution, dzięki której w ramach całej UE spory konsumenckie będę rozstrzygane przez internet bez udziału sądów. Zmiany te maja zachęcić mieszkańców UE do zagranicznych zakupów. Obecnie tylko 6 proc. Europejczyków dokonuje zakupów poza granicami swojego kraju, w tym tylko 2 proc. Polaków. Każdy z konsumentów zostanie obsłużony za darmo w swoim języku ojczystym. Konsultanci platformy Online Dispute Resolution będę komunikować się w 23 językach, co  stanowi niewątpliwe ułatwienie dla klientów. Ponadto również przedsiębiorca będzie mógł rozstrzygnąć spór z konsumentem z innego kraju. Jedynymi warunkami, jakie muszą spełniać chcący skorzystać z nowego systemu są: pochodzenie z terenu UE oraz wola obu stron na załatwienie sporu bez udziału sądu.

W celu skorzystania z Online Dispute Resolution strona pokrzywdzona musi wypełnić specjalny formularz zamieszczony na stronie internetowej.

Następnie na podstawie danych zawartych w tymże formularzu platforma skieruje skargę do wybranej przez strony instytucji, która zajmuje się alternatywnym rozstrzyganiem sporów. Proponowane zmiany mają przede wszystkim zachęcić mieszkańców UE do robienia zakupów poza granicami własnego kraju. ODR stanowi element Regulacji ADR, która określa zasady pozasądowego rozstrzygania sporów w ramach UE. Nowe przepisy mają zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski do końca roku. Zaś państwa członkowskie UE będą miały 18 miesięcy na ich implementację.

Internetowe załatwianie sporów konsumenckich
5 (100%) 1 vote

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *