Powolne działanie banków- kary
Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ostatnim czasie przeprowadzono postępowania w stosunku do banków BRE Bank, Sygma Bank i BZ WBK z powodu skarg konsumentów na naruszanie obowiązku niezwłocznego przesyłania informacji o spłacie zobowiązania do Biura Informacji Kredytowej.
W efekcie konsumenci nie otrzymywali zgody na kolejny kredyt, gdyż w BIK figurowali jako osoby dalej zadłużone, więc w opinii banku nie posiadali zdolności kredytowej.
Ważne jest to, że tylko instytucja finansowa, u której zaciągnięto zobowiązanie może ingerować w dane o jego spłacie, natomiast BIK tylko gromadzi i udostępnia powyższe informacje.
UOKiK postanowiło nałożyć karę finansową na BRE Bank w wysokości ponad 1,5 mln zł– opóźnienia wynosiły o 45 dni, na Sygma Bank- ponad 100 tys. zł, gdzie zwlekano do 40 dni. Natomiast BZ WBK wystrzegł się sankcji, w zamian za zobowiązanie się do pilnego skorygowania informacji w BIK. Trzeba podkreślić fakt, iż klienci nie byli w ogóle świadomi praktyk tych banków.
Z tego co wiadomo, decyzja UOKiK nie jest jeszcze prawomocna ze względu na odwołanie się do sądu banków ponoszących odpowiedzialność finansową.