bankowość

Powolne działanie banków- kary

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ostatnim czasie przeprowadzono postępowania w stosunku do banków BRE Bank, Sygma Bank i BZ WBK z powodu skarg konsumentów na naruszanie obowiązku niezwłocznego przesyłania informacji o spłacie zobowiązania do Biura Informacji Kredytowej.

 

 

W efekcie konsumenci nie otrzymywali zgody na kolejny kredyt, gdyż w BIK figurowali jako osoby dalej zadłużone, więc w opinii banku nie posiadali zdolności kredytowej.

Ważne jest to, że tylko instytucja finansowa, u której zaciągnięto zobowiązanie może ingerować w dane o jego spłacie, natomiast BIK tylko gromadzi i udostępnia powyższe informacje.

UOKiK postanowiło nałożyć karę finansową na BRE Bank w wysokości ponad 1,5 mln zł– opóźnienia wynosiły o 45 dni, na Sygma Bank- ponad 100 tys. zł, gdzie zwlekano do 40 dni. Natomiast BZ WBK wystrzegł się sankcji, w zamian za zobowiązanie się do pilnego skorygowania informacji w BIK. Trzeba podkreślić fakt, iż klienci nie byli w ogóle świadomi praktyk tych banków.

Z tego co wiadomo, decyzja UOKiK nie jest jeszcze prawomocna ze względu na odwołanie się do sądu banków ponoszących odpowiedzialność finansową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *