konsument

Ustawa o prawach konsumenta. Sprawdź, co się zmieni?

W tym tygodniu Bronisław Komorowski podpisał umowę o prawach konsumenta, która będzie obowiązywać po upływie 6 miesięcy od ich opublikowania w Dzienniku Ustaw. Ustawa implementuje dyrektywę unijną o prawach konsumentów i przewiduje m.in. wydłużenie czasu jaki przysługuje konsumentowi na oddanie towaru. O braku implementacji dyrektywy do polskiego prawodawstwa pisaliśmy już w zeszłym tygodniu.

Zakupy w sieci

Polacy coraz częściej robią zakupy w Internecie. Konsument, który zawarł umowę przez Internet, będzie miał prawo do otrzymania jej potwierdzenia zawarcia na trwałym nośniku, nie później niż w momencie otrzymania towaru lub rozpoczęcia świadczenia usług.

W przypadku dokonywania zamówień w sieci, w momencie finalizacji konsument musi być w sposób czytelny zawiadomiony słowami: „zamówienie obowiązkiem zapłaty”.

Wydłużenie przysługującego okresu zwrotu

Konsument ma prawo do zerwania umowy do 14 dni po otrzymaniu towaru bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Dotychczas okres ten obejmował 10 dni. Zmiana ta dotyczy zakupów dokonanych drogą internetową. Co więcej, opłaty związane z dokonaniem zwrotu towaru przez konsumenta, będzie musiał pokryć przedsiębiorca. Uwaga: koszty zostaną pokryte tylko wtedy, jeżeli konsument dokonał zwrotu przesyłką najtańszą i najbardziej podstawową z możliwych.

Zakupy dokonane drogą tradycyjną

W przypadku wadliwego towaru, konsument może ubiegać się o jego naprawę lub dokonanie zwrotu pieniędzy. Naprawa może być dokonana tylko raz, gdyż potem przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrócenia wysokości ceny produktu. Koszt połączeń z infolinią ma być nie większy, niż za zwykłe połączenie telefoniczne, dzięki temu przedsiębiorcy nie będą mieli dodatkowych zysków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *